niedziela, 6 marca 2016

# 23 Zabawy z matematyką ( DnW3)

Od jakiegoś czasu liczenie towarzyszy nam na co dzień. W domu, na spacerze, w drodze z przedszkola czy do sklepu. Liczymy schody, samochody i koty, odliczamy przed ściganiem się i zanim zaczniemy iść. Razem gotujemy, więc i składniki razem odliczamy i odmierzamy, a potem mieszamy. Matematyka jest wszędzie. Adaś całkiem swobodnie liczy do 10 po polsku i po angielsku. Julka dopiero zaczyna liczyć, a właściwie to nas raczej naśladuje. Dlatego w tym miesiącu przede wszystkim utrwalaliśmy liczby, a także zahaczyliśmy o dalsze liczenie oraz dodawanie. No i jak dla mnie wystarczy, na razie.

1. Sprzątanie z matematyką.

Wiadomo, dzieci roznoszą zabawki jak tornada. Im młodsze dziecko, tym większe tornado. Żeby przyspieszyć sprzątanie przygotowałam im małą pomoc. Na 10 kartkach napisałam numery i przy każdym zrobiłam odpowiednią ilość okręgów. W każdy okrąg trzeb było włożyć jedną zabawkę z podłogi. Tak to wyglądało:



Połączenie przyjemnego z pożytecznym - taki był plan. Dla dzieci fajna zabawa, dla mnie - porządek lub mniejszy bałagan.Wcale nie usprawniło to ani nie przyspieszyło sprzątania, ale zabawa była.

2.  Kamyki w balonach.




Sensoryczna zabawa z liczeniem. W każdy balon włożyliśmy kamyki, od 1 do 9. Jeden został pusty - to zero. Dotykając balony liczyliśmy, ile jest tam kamyczków. Na koniec balony nadmuchaliśmy, a jak, z kamykami w środku, żeby posłuchać, czy różna ich ilość daje różne dźwięki. 



Całkiem mocno hałasują, im więcej kamyczków, tym hałas większy. 

3. Seria "Liczę sobie". Poziom 1.
autor: Wojciech Widłak
autorka zabaw matematycznych: Anna Boboryk
ilustracje: Ewa Poklewska-Koziełło

Są to dwie książeczki o Królu Gromoryku i kocie Gadule, i królowej Dobrochnie. Jest to nasz najnowszy nabytek, ale niestety, jeszcze muszą poczekać, aż wyzdrowiejemy. Poza opisanymi przygodami króla są tu różne ciekawe zadania, które przygotowują do zapoznania z matematyką. Nie są to jednak same cyfry. Zadania uczą logicznego myślenia, są też sekwencje, szacowanie wielkości, labirynty, szukanie różnic i podobieństw i wiele, wiele więcej. Poza tym w książeczkach są naklejki do wklejania, zadania zachęcające do samodzielnego rysowania oraz ciekawe opowieści. Myślę, że Adasiowi bardzo się spodobają, a że wyglądają na dość łatwe, to pewnie niedługo zajmiemy się kolejnym poziomem tej serii.






4. Robot do liczenia.

Robota zrobiliśmy zainspirowani wpisem na blogu Moje Dzieci Kreatywnie. Najpierw powstał sylabowo-wyrazowy robot z pudełka po butach. Adaś dodał trochę taśmy ozdobnej, zrobił mu mózg. Później przerobiliśmy go na robota, który uczy dodawania. 


Świetnie się u nas sprawdza, zarówno do czytania, jak i do liczenia, a Adaś go uwielbia. 

5. Szorstkie cyferki.

Wcześniej widziałam taką pomoc i możliwość jej wykorzystania, więc w końcu sama się za nią zabrałam. Przygotowanie szorstkich cyfr jest bardzo proste.
Materiały, których użyłam:
  • zielony bristol
  • papier ścierny
  • wydrukowane cyfry od 0 do 9
  • nożyczki, klej oraz ołówek

Nie miałam żadnego szablonu, więc wycięłam cyferki wcześniej wydrukowane i odrysowałam je na papierze ściernym - odwrócone. Wycięłam cyfry z papieru ściernego oraz zielone prostokąty, na które następnie nakleiłam cyfry. Są fajne w dotyku, lekko łaskoczą. Podobają się Adasiowi i Julii, oraz innym dzieciakom, które nas ostatnio odwiedzały.
Do tej pory bawiliśmy się w układanie ich kolejno od największej do najmniejszej. W planach mamy jeszcze rysowanie patyczkiem cyfr w kaszy manny rozsypanej na tacy.


Efekt uboczny: po zrobieniu szorstkich cyferek zostały mi czarne cyfry, które wydrukowałam jako szablony. Powstały z nich takie oto cyferkowe talerzyki o szerokim spektrum zastosowania. Można układać, jak my, odpowiednią liczbę kamyków na każdym. Można rzucać piłeczką do celu - wyniku dodawania, rzucać tam samolot, dopasowywać do innych cyfr... możliwości jest wiele.



6. Monopoly Junior

Lubimy planszówki. Adaś poznaje różne gry od kilku miesięcy i też się wkręca w granie. Julka tez z nami gra w niektóre gry, choć jeszcze niecierpliwa, powoli uczy się czekać na swoja turę. W Monopoly Junior gramy jednak tylko z Adasiem, a choć początkowo myślałam, że mu się ta gra jeszcze nie spodoba, od razy ją bardzo polubił.
Wersja dla najmłodszych graczy jest bardzo uproszczona, dzięki czemu gra jest dynamiczna i nie nudzi. Zasady są proste, wygrywa gracz, który ma najwięcej pieniędzy. Plansza jest krótsza, a parcele są miejscami lubianymi przez dzieci, jak zoo czy aquapark. Banknoty mają jeden nominał, świetnie się je liczy. Adaś pilnuje, aby każdy odliczał odpowiednią kwotę - nie mniej, nie więcej. Polecamy Monopoly Junior wszystkim małym wielbicielom planszówek.





7. Tablice Seguina oraz złote perły.

Wokół dzieci Słowo mamy ED Montessori Karolowa mama Kreo Team Kreatywnym Okiem Matkopolkowo Bez nudy 360 przygód Bawimy się my 3 Biesy dwa Duśkowy świat Dzika jabłoń Elena po polsku Co robi Robcio Cały świat Karli Jej cały świat Tymoszko Igranie z Tosią Kawa z cukrem Laurowy świat Kreatywnie w domu Gagtki Trzy Gugusiowo Ciekawe dzieci Świat Tomskiego Ohana blog On ona i dzieciaki Nasza przygoda diy My home and my heart Konfabula Uszywki Zuzninkowej mamy Mama na pełen etat Scwytane chwile Dzwoneczkowy raj mamy Ogarniam wszechświat Kreatywna mama Mama Aga, sztuka i dzieciaki Mamuśka 24 Pomieszane z poplątanym Worldschool explorers Nasza edukacja domowa Pomysłowe smyki Z motylem na dłoni Zakręcony belfer Zabawy z Archimedesem Dziecko na warsztat

Liczenie do 10 mamy opanowane, więc pora na kolejne kroki. Pomogły nam w tym tablice Seguina oraz złote perełki. Po tej zabawie - tak, to była zabawa, mogę tylko powiedzieć, że dzieci lubią różne pomoce. Wystarczy, że jest to coś nowego. Wcale nie muszą być wymyślne i bardzo drogie. Już pomaganie mi w szykowaniu jednych i drugich było ciekawe i zajmujące.
Pomysł na wykorzystanie wspólnie obu pomocy znalazłam na blogu Mądre Dziecko. Tak to wyglądało u nas:




Tak się matematycznie bawiliśmy w lutym. Zachęcam do odwiedzenia innych blogów, które biorą udział w projekcie Dziecko na warsztat i poznanie ich matematycznych propozycji:





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz